Statut stowarzyszenia
Ciechanowskie Towarzystwo Naukowe

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.

Stowarzyszenie nosi nazwę Ciechanowskie Towarzystwo Naukowe, w dalszych postanowieniach statutu zwane jest Stowarzyszeniem.

§ 2.

Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach i niniejszego statutu.

§ 3.

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, zaś siedziba władz mieści się w Ciechanowie.

§ 4.

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

§ 5.

Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i logo. Wzór pieczęci i logo ustala Zarząd Stowarzyszenia.

§ 6.

Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.

§ 7.

Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.

Rozdział II
Cele i sposoby działania

§ 8.

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. planowanie, inspirowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych w pierwszym rzędzie wynikających z potrzeb gospodarki i kultury regionu,
  2. organizowanie i utrzymywanie samodzielnie lub wspólnie z innymi instytucjami naukowymi lub organizacjami placówek naukowych, takich jak zakłady i pracownie naukowe, biblioteki,
  3. publikowanie prac naukowych i popularno-naukowych, przede wszystkim o tematyce regionalnej i ich rozpowszechnianie,
  4. inspirowanie i prowadzenie badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem ziemi ciechanowskiej,
  5. upowszechnianie dostępu do informacji i wiedzy,
  6. podejmowanie działalności dostosowanej do potrzeb i możliwości twórczych środowiska, a także występowanie z inicjatywą w sprawach naukowych, wykraczających poza ramy działalności stowarzyszenia,
  7. inspirowanie, popieranie i organizowanie współpracy członków stowarzyszenia, placówek i pracowników naukowych z pracodawcami, instytucjami i organizacjami gospodarczymi i kulturalnymi,
  8. utrzymywanie łączności i dążenie do koordynacji prac z istniejącymi na terenie działalności stowarzyszenia uczelniami, instytucjami naukowymi, muzeami, bibliotekami, archiwami, i innymi podmiotami realizującymi cele naukowe,
  9. popularyzowanie wiedzy w celu rozbudzania zainteresowań dla spraw nauki

§ 9.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. prowadzenie działalności badawczej i wydawniczej,
  2. organizowanie prelekcji, odczytów, wystaw, wykładów, pokazów, konferencji i szkoleń oraz otwartych dla publiczności zebrań, współpracę z ośrodkami naukowymi oraz organizacjami społecznymi.

§ 10.
  1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność pożytku publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
  2. Stowarzyszenie dla realizacji swoich celów statutowych może:
    1. prowadzić działalność nieodpłatną lub odpłatną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego odnośnie wszystkich form działalności (obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości),
    2. realizować cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Stowarzyszenia,
    3. tworzyć oddziały, filie i przedstawicielstwa,
    4. powoływać inne organizacje i placówki w granicach dopuszczalnych prawem.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11.
  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
§ 12.

Stowarzyszenie posiada członków:

  1. zwyczajnych,
  2. wspierających,
  3. honorowych.
§ 13.
  1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która złoży deklarację członkowską.
  2. Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną.
  3. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
  4. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia, która wniosła znaczący wkład w rozwój idei i realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
  5. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
  6. Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
§ 14.

Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do wszystkich władz Stowarzyszenia;
  2. uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków;
  3. wypowiadania się i wyrażania opinii we wszelkich kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia;
  4. uczestniczenia we wszelkich formach działania służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
  5. korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
  6. uczestnictwa w kształtowaniu i realizacji programu Stowarzyszenia.

Członek zwyczajny obowiązany jest do:

  1. przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
  2. regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
  3. aktywnego wspierania działań Stowarzyszenia na miarę swoich możliwości i w zakresie swoich zainteresowań.
§ 15.
  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia,
    2. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
    3. skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 6 miesięcy.
    4. naruszenia dobrego imienia Stowarzyszenia.
  2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 3 i 4 decyzję podejmuje Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.
  3. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia

§ 16.

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna.
§ 17.
  1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
  2. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia nie mogą być członkami Zarządu, ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
§ 18.

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz może być uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko.

§ 19.
  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. W Walnym Zebraniu biorą udział:
    1. z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
    2. z głosem doradczym – członkowie wspierający i honorowi.
§ 20.
  1. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  3. Obradami Walnego Zebrania kieruje przewodniczący lub jego zastępca.
  4. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
  5. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
  6. W przypadku nie dojścia do zwołania Walnego Zebrania Członków z braku kworum w pierwszym terminie, zebranie może odbyć się w drugim terminie bez konieczności dodatkowego powiadamiania członków przy obecności co najmniej 10 % członków.
§ 21.

Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

  1. uchwalenie statutu i jego zmian,
  2. podejmowanie uchwał o kierunkach działania Stowarzyszenia,
  3. wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
  5. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
  6. rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  7. uchwalanie budżetu,
  8. uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
  9. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia i jego władze,
  10. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
  11. wyznaczanie pełnomocnika do reprezentowania
  12. Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkami Zarządu oraz w sporach z nimi,
  13. podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
§ 22.
  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    3. na żądanie co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
  2. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania żądania.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 23.
  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem.
  2. Zarząd składa się z 7 członków, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. W posiedzeniach tych mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej lub zaproszeni goście z głosem doradczym.
§ 24.
  1. Do zakresu działania Zarządu należy:
    1. realizacja uchwał Walnego Zebrania,
    2. ustalanie budżetu Stowarzyszenia,
    3. sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
    4. podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
    5. podejmowanie uchwał w sprawie udzielania pełnomocnictw do reprezentowania Zarządu na zewnątrz, zawierania umów, składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia.
    6. zwoływanie Walnego Zebrania,
    7. podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,
    8. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
    9. wszelkie inne sprawy niezastrzeżone do kompetencji innych organów statutowych.
  2. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu (reprezentacja łączna).
§ 25.
  1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
  2. Komisja Rewizyjna składa się 3 osób, tj. przewodniczącego, zastępcy, sekretarza.
  3. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
    2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
    3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
    4. zwołanie Walnego Zebrania, w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem.
§ 26.
  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  3. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

Rozdział V
Majątek i fundusz

§ 27.
  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
    1. składki członkowskie,
    2. darowizny, zapisy i spadki,
    3. wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia,
    4. dotacje.
  3. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 4 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia. Wysokość składek określa Zarząd w uchwalonym przez siebie regulaminie.
  4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  5. Gospodarując swym majątkiem stowarzyszenie stosuje się do wymogów określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 28.
  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana wymaga zwykłej większości głosów członków obecnych na Walnym Zebraniu.
  2. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
  4. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami Statutu zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach.