Statut stowarzyszenia
Ciechanowskie Towarzystwo Naukowe
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Stowarzyszenie nosi nazwę Ciechanowskie Towarzystwo Naukowe, w dalszych postanowieniach statutu zwane jest Stowarzyszeniem.
§ 2.Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach i niniejszego statutu.
§ 3.Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, zaś siedziba władz mieści się w Ciechanowie.
§ 4.Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 5.Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i logo. Wzór pieczęci i logo ustala Zarząd Stowarzyszenia.
§ 6.Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 7.Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
Celem Stowarzyszenia jest:
- planowanie, inspirowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych w pierwszym rzędzie wynikających z potrzeb gospodarki i kultury regionu,
- organizowanie i utrzymywanie samodzielnie lub wspólnie z innymi instytucjami naukowymi lub organizacjami placówek naukowych, takich jak zakłady i pracownie naukowe, biblioteki,
- publikowanie prac naukowych i popularno-naukowych, przede wszystkim o tematyce regionalnej i ich rozpowszechnianie,
- inspirowanie i prowadzenie badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem ziemi ciechanowskiej,
- upowszechnianie dostępu do informacji i wiedzy,
- podejmowanie działalności dostosowanej do potrzeb i możliwości twórczych środowiska, a także występowanie z inicjatywą w sprawach naukowych, wykraczających poza ramy działalności stowarzyszenia,
- inspirowanie, popieranie i organizowanie współpracy członków stowarzyszenia, placówek i pracowników naukowych z pracodawcami, instytucjami i organizacjami gospodarczymi i kulturalnymi,
- utrzymywanie łączności i dążenie do koordynacji prac z istniejącymi na terenie działalności stowarzyszenia uczelniami, instytucjami naukowymi, muzeami, bibliotekami, archiwami, i innymi podmiotami realizującymi cele naukowe,
- popularyzowanie wiedzy w celu rozbudzania zainteresowań dla spraw nauki
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie działalności badawczej i wydawniczej,
- organizowanie prelekcji, odczytów, wystaw, wykładów, pokazów, konferencji i szkoleń oraz otwartych dla publiczności zebrań, współpracę z ośrodkami naukowymi oraz organizacjami społecznymi.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność pożytku publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Stowarzyszenie dla realizacji swoich celów statutowych może:
- prowadzić działalność nieodpłatną lub odpłatną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego odnośnie wszystkich form działalności (obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości),
- realizować cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Stowarzyszenia,
- tworzyć oddziały, filie i przedstawicielstwa,
- powoływać inne organizacje i placówki w granicach dopuszczalnych prawem.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która złoży deklarację członkowską.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną.
- Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia, która wniosła znaczący wkład w rozwój idei i realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do wszystkich władz Stowarzyszenia;
- uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków;
- wypowiadania się i wyrażania opinii we wszelkich kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia;
- uczestniczenia we wszelkich formach działania służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- uczestnictwa w kształtowaniu i realizacji programu Stowarzyszenia.
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- aktywnego wspierania działań Stowarzyszenia na miarę swoich możliwości i w zakresie swoich zainteresowań.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 6 miesięcy.
- naruszenia dobrego imienia Stowarzyszenia.
- W przypadku określonym w ust. 1 pkt 3 i 4 decyzję podejmuje Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.
- Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Zarządu w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia nie mogą być członkami Zarządu, ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz może być uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko.
§ 19.- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający i honorowi.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje przewodniczący lub jego zastępca.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- W przypadku nie dojścia do zwołania Walnego Zebrania Członków z braku kworum w pierwszym terminie, zebranie może odbyć się w drugim terminie bez konieczności dodatkowego powiadamiania członków przy obecności co najmniej 10 % członków.
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- podejmowanie uchwał o kierunkach działania Stowarzyszenia,
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie budżetu,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia i jego władze,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- wyznaczanie pełnomocnika do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkami Zarządu oraz w sporach z nimi,
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na żądanie co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania żądania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem.
- Zarząd składa się z 7 członków, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. W posiedzeniach tych mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej lub zaproszeni goście z głosem doradczym.
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja uchwał Walnego Zebrania,
- ustalanie budżetu Stowarzyszenia,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
- podejmowanie uchwał w sprawie udzielania pełnomocnictw do reprezentowania Zarządu na zewnątrz, zawierania umów, składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia.
- zwoływanie Walnego Zebrania,
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
- wszelkie inne sprawy niezastrzeżone do kompetencji innych organów statutowych.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu (reprezentacja łączna).
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się 3 osób, tj. przewodniczącego, zastępcy, sekretarza.
-
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
- zwołanie Walnego Zebrania, w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
Rozdział V
Majątek i fundusz
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
-
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki,
- wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia,
- dotacje.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 4 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia. Wysokość składek określa Zarząd w uchwalonym przez siebie regulaminie.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Gospodarując swym majątkiem stowarzyszenie stosuje się do wymogów określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana wymaga zwykłej większości głosów członków obecnych na Walnym Zebraniu.
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach nieuregulowanych postanowieniami Statutu zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach.